دیابت به شدت با بیماری عروق کرونر قلب در زنان ارتباط دارد

20 ژانویه 2021- در حالی که مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی در میان افراد مسن کاهش یافته است، مطالعات نشان می دهد که میزان مرگ و میر در بیماران جوان ثابت مانده یا کمی افزایش یافته است. برای درک اینکه چه عواملی افراد جوان را در معرض خطر بیشتری برای بیماری زودهنگام عروق کرونر قلب  (CHD) قرار می دهد، محققان بیمارستان Brigham and Women و کلینیک مایو بیش از 50 عامل خطر را در 28،024 زن که در مطالعه ی بهداشت زنان چندین دهه شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. قابل توجه این که محققان دریافتند زنان زیر 55 سال که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، در طی دو دهه ی آینده در معرض خطر ده برابری برای ابتلا به CHD قرار دارند، همچنین آنها نشان دادند که نمره ی مقاومت به انسولین لیپوپروتئین( LPIR[1])، یک نشانگر زیستی قوی برای پیش بینی این خطر است. این یافته ها در JAMA Cardiology منتشر شده است.

نویسنده ی مسئول این مقاله، دکتر Samia Mora، از مركز متابولومیك لیپیدها در بخش پزشكی پیشگیری و استادیار دانشكده پزشكی هاروارد، گفت: متاسفانه ما شاهد حملات قلبی در میان افراد جوانتر بیشتری هستیم، هنگامی كه یك فرد جوان تر دچار یك بیماری قلبی عروقی می شود، بر كیفیت زندگی آینده ی وی، بهره وری و سهم او در جامعه تأثیر می گذارد.

دکتر Sagar Dugani، نویسنده ی اصلی این تحقیق و پزشک داخلی در کلینیک مایو در روچستر، گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و بسیاری از فاکتورهای خطر بیماری قلبی قابل پیشگیری هستند. این مطالعه نشان داد که سبک زندگی بر سلامت قلب در زنان در همه ی سنین تاثیر می گذارد.

محققان تقریباً 50 نشانگر زیستی مرتبط با سلامت قلب و عروق را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که معیارهایی معمول که برای سلامت قلب و عروق مورد استفاده قرار می گیرند، مانند کلسترول لیپوپروتئین با دانسیته ی کم (LDL) یا کلسترول بد و هموگلوبینA1C (معیاری از چگونگی کنترل سطح قند خون)، ارتباطات ضعیف تری با شروع CHD در زنان کمتر از 55 سال نسبت به معیار یا نمره ی LPIR دارد. LPIR، یک معیار جدیدتر برای مقاومت به انسولین است که از یک ترکیب وزنی از شش اندازه گیری لیپوپروتئین استفاده می کند و از طریق تست های آزمایشگاهی تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در حالی که کلسترولLDL ، فقط بیانگر 40 درصد افزایش خطر ابتلا به CHD در زنان زیر 55 سال بود، LPIR افزایش خطر شش برابری (600 درصد) را نشان داد.

دکتر مورا گفت: در زنانی که از جهات دیگر سالم هستند، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک، عوامل اصلی وقایع عروق کرونر زودهنگام هستند. زنان زیر 55 سال که چاق هستند، همینطور زنان سیگاری یا دارای فشار خون بالا در همین گروه سنی، چهار برابر بیشتر در معرض خطر وقایع کرونر قرار دارند، بی تحرکی جسمی و سابقه خانوادگی نیز بخشی از این تصویر است.

محققان اذعان داشتند که این مطالعه از نظر تعمیم دادن به سایرین دچار محدودیت است، زیرا فراتر از تمرکز بر روی زنان، که نتایج بدتری نسبت به مردان پس از حوادث قلبی داشتند، بیش از 95 درصد شرکت کنندگان در این تحقیق سفیدپوست بودند. به گفته ی دکتر Mora، این یافته ها می تواند برای گروه های نژادی و قومی که از میان سایر عوامل خطر، سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین و دیابت در آنها شایع تر است، چشمگیرتر باشد.

دکتر Mora، گفت: دیابت نوع 2 عمدتا قابل پیشگیری است، اما این یک مشكل در سطح سیستم ها است و ما برای رفع آن نیاز فوری به تحقیقات بیشتر برای تدوین استراتژی های جدید داریم. این می تواند استراتژی های مبتنی بر سبک زندگی نوآورانه باشد، مانند تلاش هایی در سطح جامعه، تلاش های بیشتر در بخش بهداشت عمومی، راه هایی برای هدف قرار دادن دارویی مسیرهای متابولیک، یا رویکردهای جدید جراحی.

با شیوع دیابت و عوامل خطر مرتبط با آن که به طرز چشمگیری در حال افزایش هستند و این که زنان بیشتری را نسبت به مردان تحت تأثیر قرار می دهد، محققان بر ضرورت ایجاد مداخلات موثر تأکید کردند.

آنها تاکید نمودند: ما برای بهبود نتایج در این افراد جوان و مقابله با خطر ابتلا به دیابت به راهکارهای جدیدی نیاز داریم، زیرا اکنون فقط شاهد آغاز این اپیدمی هستیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-diabetes-powerfully-premature-coronary-heart.html

 



[1]نمره ی مقاومت به انسولین لیپوپروتئین(LPIR) یک نشانگر زیستی متابولیکی کامپوزیت جدید است که اثرات چند بعدی مقاومت به انسولین را بر روی زنجیره متابولیکی لیپوپروتئین نشان می دهد